Γονείς και παιδί: Τα πρώτα βήματα στον παιδικό σταθμό.
Ο παιδικός σταθμός είναι το νέο κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο καλείται να προσαρμοστεί το παιδί βγαίνοντας από το στενό και προστατευτικό οικογενειακό του περιβάλλον. Η μετάβαση αυτήν δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Οι γονείς θα πρέπει να προετοιμαστούν ψυχολογικά και να αποδεχτούν τη νέα πραγματικότητα, για να μπορέσουν να προετοιμάσουν κατάλληλα το παιδί τους.
Ένα θέμα που τρομάζει και απασχολεί τους γονείς, είναι η αυξημένη νοσηρότητα στους παιδικούς σταθμούς. Ο παιδίατρος καλείται να υπενθυμίσει στους γονείς ότι τα παιδιά μεγαλώνουν πέφτοντας και αρρωσταίνοντας και ότι η επαφή με λοιμογόνους παράγοντες στην παιδική ηλικία προάγει την ωρίμανση του ανοσοποιητικού συστήματος για την ενήλικο ζωή. Οι γονείς καλούνται να τηρούν τις προφυλάξεις που συνιστώνται διεθνώς, δηλαδή συμμόρφωση με το πρόγραμμα εμβολιασμού και παραμονή του άρρωστου παιδιού στο σπίτι μέχρι την ανάρρωση.
Η προετοιμασία
Η εξιδανικευμένη περιγραφή του παιδικού σταθμού μπορεί να αποφέρει το αντίθετο αποτέλεσμα. Ο γονιός καλό θα ήταν να περιγράψει το παιδί τι πραγματικά να περιμένει. Τα βήματα που συνιστάται να ακολουθήσουν είναι:
• Ενημέρωση για την ποιότητα της προσχολικής αγωγής, αναζήτηση υλικού που θα βοηθήσει για την αξιολόγηση και την επιλογή του κατάλληλου σταθμού.
• Επίσκεψη του γονιού στον παιδικό σταθμό για να είναι δυνατή η ακριβής περιγραφή του.
• Συζήτηση με το παιδί για το πώς είναι στον παιδικό σταθμό. Η περιγραφή καλό θα ήταν να έχει ουδέτερο τόνο, σαν να πρόκειται για κάτι φυσιολογικό. Χρήσιμα μπορεί να είναι βιβλία και παραμύθια που κυκλοφορούν και απεικονίζουν την καθημερινότητα στον παιδικό σταθμό.
• Εξηγούμε στο παιδί ότι δε θα είναι μόνο του, αλλά θα έχει παρέα τη δασκάλα και άλλα παιδιά και ότι κι άλλοι γονείς αποχαιρετούν τα παιδιά τους το πρωί.
• Περιγράφουμε τι είναι και τι κάνει η δασκάλα: π.χ. βοηθάει τα παιδιά να παίξουν, να κάνουν ησυχία, να μαζεύουν τα παιχνίδια τους, τους μαθαίνει τραγούδια και χορούς.
• Χρησιμοποιούμε ένα ημερολόγιο για να δείξουμε στο παιδί τις μέρες που πηγαίνουμε στη δουλειά και αντίστοιχα ότι αυτό πρέπει να πάει στον παιδικό σταθμό, όπως εμείς πάμε στη δουλειά μας.
• Εξασκούμε το παιδί με τη ρουτίνα του πρωινού ξυπνήματος πριν από την πρώτη μέρα του παιδικού σταθμού.
• Επισκεπτόμαστε τον παιδικό σταθμό μαζί με το παιδί και του δείχνουμε πού παίζουν, πού τρώνε και πού ξεκουράζονται τα παιδιά.
Η πρώτη μέρα
Χρήσιμες συμβουλές ειδικά για την πρώτη μέρα είναι οι εξής:
• Καλέστε από πριν ένα άλλο παιδί που θα πάει στον ίδιο παιδικό σταθμό, για να παίξουν.
• Το προετοιμάζετε λέγοντάς του «Τη Δευτέρα θα πάμε στον παιδικό σταθμό, έλα να ετοιμάσουμε την τσάντα. Τι θέλεις να βάλουμε μέσα;». Το αφήνουμε να πάρει το αγαπημένο του παιχνίδι.
• Την πρώτη μέρα ξυπνάμε το παιδί 15’ νωρίτερα για να μην αγχωθούμε, επειδή μπορεί να μη θέλει και να καθυστερεί.
• Αναπτύσσουμε μια «ρουτίνα» αποχαιρετισμού: π.χ. «Δώσε μου ένα φιλί και θα σε δω μετά να μου πεις τι παιχνίδια έπαιξες». Μη φύγετε ποτέ χωρίς να το αποχαιρετήσετε, ειδικά όταν είναι απασχολημένο, γιατί θα ταραχθεί.
• Τέλος, όταν πηγαίνετε να το πάρετε από τον παιδικό σταθμό, μην ξεχνάτε να του λέτε πόσο χαρούμενοι και περήφανοι είστε γι’ αυτό και όχι να εκφράζετε την αγωνία σας για το αν τα κατάφερε ή όχι.
Πηγή:
https://www.hygeia.gr/goneis-kai-paidi-ta-prota-vimata-ston-paidiko-stathmo/
VI-21379-NOVALAC-9/2021