Ο φόβος για το σχολείο είναι... κληρονομικός!
Φοβόσασταν το σχολείο όταν ήσασταν παιδιά; Μήπως το φοβούνται και τα παιδιά σας; Μία νέα μελέτη που πραγματοποίησαν επιστήμονες στον Καναδά, οδήγησε στο συμπέρασμα ότι τα γονίδια των γονιών ίσως ευθύνονται για τον φόβο που έχουν κάποια παιδιά απέναντι στο σχολείο!
Συγκεκριμένα, ο φόβος των παιδιών για το σχολείο, ίσως προέρχεται από τα συναισθήματα ανασφάλειας που νιώθουν για τους καινούργιους τους δασκάλους και την αντιμετώπιση που θα έχουν τόσο από αυτούς, όσο και από τους συμμαθητές τους.
«Το σχολείο αποτελεί μια μεγάλη αλλαγή στον ρυθμό της ζωής όλων και κυρίως των παιδιών. Εκείνα που αισθάνονται ανασφάλεια, συχνά δημιουργούν άσχημα σενάρια στο μυαλό τους, τα οποία μάλιστα τα τρομοκρατούν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Richard Tremblay από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ, που ηγείται της έρευνας.
Ωστόσο, όπως προσθέτει, όλα αυτά συνήθως δεν αποτελούν αποκύημα της φαντασίας των παιδιών, αλλά μπορεί να είναι χαρακτηριστικά που τα παιδιά έχουν πάρει από τους γονείς τους.
«Οι καλύτεροι παράγοντες που δείχνουν αν το παιδί θα παρουσιάσει στοιχεία άγχους και κατάθλιψης, είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι γονείς τα προβλήματα αυτά. Με άλλα λόγια, αν η μητέρα ή ο πατέρας αγχώνεται εύκολα, είναι πολύ πιθανό να συμβεί το ίδιο και στο παιδί».
Όπως εξήγησε ο Tremblay, οι γονείς περνούν αυτά τα χαρακτηριστικά μέσω των γονιδίων στα παιδιά τους, τα οποία αποκτούν προδιάθεση, που, αργότερα, ίσως ενισχύεται μέσω του περιβάλλοντος στο οποίο μεγαλώνουν.
Για ορισμένα παιδιά, οι συνέπειες ίσως είναι σοβαρές, αφού σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να συγκεντρωθούν στο σχολείο, δυσκολεύονται να καλλιεργήσουν τις κοινωνικές τους σχέσεις, ενώ εξαιτίας όλων αυτών μπορεί να πάθουν ακόμη και κατάθλιψη.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα από την αρχή, ο καθηγητής Tremblay συμβουλεύει τους γονείς να συνειδητοποιήσουν ποιος είναι πραγματικά ο χαρακτήρας των παιδιών τους, αλλά και ο δικός τους, ώστε να παρατηρήσουν αν υπάρχουν ομοιότητες σε ό, τι αφορά το άγχος και την ανασφάλεια.
Τέλος, επισημαίνει πως, αν παρατηρήσουν αλλαγές στη συμπεριφορά των παιδιών κατά τις πρώτες εβδομάδες του σχολείου, δεν πρέπει να διστάσουν να ζητήσουν βοήθεια από κάποιον ειδικό, κυρίως αν διαπιστώσουν ότι σ’ αυτήν αντικατοπτρίζονται τα δικά τους προβλήματα.