Πέντε τρόποι για να μάθει το νήπιο να μοιράζεται
Πολλά παιδιά στη νηπιακή τους ηλικία αναπτύσσουν κτητική συμπεριφορά. Τι κάνουμε σε αυτήν την περίπτωση;
Αρχικά, είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η κτητική συμπεριφορά είναι ένα αναπτυξιακό στάδιο για ένα παιδί. Περίπου στην ηλικία των δύο με τριών ετών, αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους σαν μία ξεχωριστή οντότητα και να δένονται περισσότερο με συγκεκριμένα αντικείμενα. Είναι η ηλικία που θα παρατηρήσετε ότι το παιδί σας έχει κάποιο αγαπημένο κουκλάκι, μία αγαπημένη κουβερτούλα τα οποία δεν αφήνει από τα μάτια του και αν του ζητήσετε να τα μοιραστεί αρνείται με πείσμα και φυσικά κλάμα.
Αυτό ασφαλώς δεν σημαίνει ότι πρέπει να μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια και να μην κάνουμε τίποτα για να αλλάξουμε αυτήν την συμπεριφορά του παιδιού. Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν;
Αποδεχόμαστε ότι κάποια αντικείμενα δεν είναι για μοίρασμα
Κάθε παιδί έχει ένα ή δύο αγαπημένα παιχνίδια ή αντικείμενα. Είναι αυτά που δεν αποχωρίζεται με τίποτα και που κουβαλάει παντού μαζί του. Το να του ζητάμε να μοιραστεί αυτά τα αντικείμενα, σίγουρα δεν είναι εύκολο αλλά δεν είναι και απαραίτητο. Ακόμη και εμείς, οι «μεγάλοι», έχουμε αντικείμενα που δεν θέλουμε να μοιραζόμαστε, γιατί λοιπόν να μην νιώθει το ίδιο και ένα παιδί; Υπάρχουν τόσα ακόμη αντικείμενα που μπορεί αν μοιραστεί, γιατί λοιπόν να μην ξεκινήσουμε από αυτά;
Δίνουμε το καλό παράδειγμα
Τα παιδιά μιμούνται κινήσεις και συμπεριφορές. Εάν βλέπουν εμάς να μοιραζόμαστε με τους γύρω μας αλλά και με το ίδιο το παιδί, προσωπικά μας αντικείμενα, είναι πιο πιθανό να συμπεριφερθούν και αυτοί αντίστοιχα.
Φροντίζουμε να δίνουμε επιλογές
Σύμφωνα με μια παλαιότερη έρευνα, η ύπαρξη επιλογών και εναλλακτικών είναι καθοριστική για το αν το παιδί θα θέλει να μοιραστεί κάτι ή όχι. Εφόσον έχει περισσότερες από μία επιλογές, του είναι πιο εύκολο να μοιραστεί μία από αυτές και είναι δική του η απόφαση για το τι τελικά θα μοιραστεί.
Του μαθαίνουμε τη σημασία του να περιμένει τη σειρά του
Είναι σημαντικό για ένα παιδί να μάθει να έχει υπομονή και να μην απαιτεί να πραγματοποιηθεί το κάθε του «θέλω» εδώ και τώρα.
Επιδιώκουμε τη συζήτηση
Η συζήτηση είναι πολύ σημαντική για τα διάπλαση του χαρακτήρα ενός παιδιού. Ας του εξηγήσουμε λοιπόν τη συμπεριφορά του, τι συνέπειες έχει και ας του δώσουμε χρόνο να τα συνειδητοποιήσει.
VI-20100-NOVALAC-3/2020
«Αυτές οι πληροφορίες προορίζονται για γενική πληροφόρηση και ενημέρωση του κοινού και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τη συμβουλή ιατρού ή άλλου αρμόδιου επαγγελματία υγείας»